Huhtikuussa rupesi runosuoni sykkimään. Silloin putkahteli päähän riimejä jatkuvalla syötöllä. Pari viikkoa runoiltuani riimit lakkasivat. Joitakin riimejä olin käyttänyt jo useamman kerran. Räp-artistia minusta ei tule, joten en tiedä mitä näillä tekisi. Julkaisen ne nyt kaikki tässä, saa tykätä ja kommentoida.

Jakeita ja rakeita

Raamatussa kymmeniä tuhansia jakeita
Vitsauksia sotia tulta ja rakeita

Enemmän kuin muutama kerta
Näillä sivuilla vuodatetaan verta

Ohjeita käskyjä viisaita ja oikeita
Mut niistä voi saada psyykkisiä oireita

Älä viiltele ihoo älä ota tatuointii
Mooses käskee miettii myös muukalaisen hyvinvointii

Villaa ja pellavaa ei saa olla vaatteissa
Eikä aviorikoksia murhia haaveissa

Paimenen seurassa ei minulta mitään puutu
Synnit kun on tunnustettu ei Jehova minulle suutu

Keskellä merta voi veneen perässä nukkua
Eikä tartte pelkää aaltoihin hukkua

Anova saa ja etsivä löytää
Temppelissä kaatuu pari pöytää

Jumalan laki sydämessä askeleet ei horju
Sanomaa näin mahtavaa älä suotta torju

Opetuslapset aamulla ani varhain
Tyhjä hauta tää on näistä tarinoista parhain

Synnit pyyhitty ikuisiksi ajoiksi
Kelaa jätkä sitä ja pue se sanoiksi

Iankaikkisuus vietetään haudassa
Nimi elämän kirjassa saat nukkua rauhassa

(Lk. 21:11; Ilm. 8:7; 3. Moos. 19:28,34,19; Mt. 5:28; Ps. 23:1; Sanl. 28:13; Mk. 4:28; Mt. 7:8; Mt. 21:12; Ps. 37:31; Lk. 24:1-3; Ps. 133:3; Ilm. 3:5)

Vain olutta

Älkää luulko et mä joisin jotain vodkaa
Rainbow Lager, siihen päälle vähän potkaa
Duunin jälkeen ehkä pari siiderii
Ja aina tulee toteltua portsarii

Enkä tod oo mikään vitun nisti
Joka aineita liikaa suoneen pisti
Mä noudatan tätä Suomen lakia
Enkä pelkästään rangaistuksen takia

En oo koskaan ollut paskat huosussa
Vaan joka päivä duunis täydes touhussa
Kaikki maailman verot mä oon aina maksanu
Siihen päälle vielä alvit laskenu

Onhan se mun filmi joskus mennyt poikki
Mut mitä sit se on aika läppä tsoukki
Joka vitun aamu kun mä herään
Mä itseni lattialta kerään

Joku saattaa sanoo et mul on ongelma
Mut joka ilta vaimolt tulee suudelma
Joten mitäs täs, ei mitään vitun hätää
Mun elämässä ei tod oo mitään mätää

Lääkäri kyseli mun juomisii
Mut turha murehtia huomisii
Kyllä mä luulen et se mun maksa kestää
Eikä tätä mun touhuu voi kukaan estää

Joten ei muuta ku eteen pieni huurteinen
Kylmä olut, juoma kovin seesteinen
Joskus on hyvä vetää pienet kännit
Kuhan muistaa, ei koskaan ikinä rännit

Krapularyyppy

Aamulla ennen kuin aurinko loistaa
Krapularyyppy kaikki pelot poistaa
Eikä mua enää hirveesti ahdista
Kun nautin viinan suloisesta mahdista

Miksi taas piti käydä näin
Kaikki menee mäntyä päin
Illasta en mitään muista
Eikä tää elämä oikein luista

Taas saan hävetä mitä tuli tehtyä
Saastaa ja paskaa en saa pestyä
Ne sanoo että mussa on joku vika
Sairas reppana onneton sika

Kaikilla muilla on asiat vain hyvin
Ne kilpailee siitä kuka on kaikkein pyhin
Ne haluaa mua vaan satuttaa
Tää elämä nyt jo vähän vituttaa

Moneen viikkoon en oo saanu unta
Ja kesäkuussa sataa lunta
Nyt en jaksais enää tätä piinaa
Mut on vaan pakko saada vähän viinaa

Voi vittujen vittu kun kuivaa suu
Aikoihin ei oo ahdistanut mikään muu
Menisin hoitoon ja muuttaisin pois
Jos tälle elämälle jotakin vois

Viina vai vaimo

Voin pahoin kun sinä juot
Minun elämästä helvetin luot
Miksi vitussa et vain lopeta?
Eikö sinua tämä kokemus opeta?

Älä nyt ei täs oo mikään hoppu
Tää tuskin on meidän suhteen loppu
Mitäs vahtaat mun juomista
Ikään kuin meil ei olis huomista

Ottaisit itseäsi niskasta kiinni
Onko se todella noin hyvää se viini?
Miksi aina valheita syydät?
Ja sitten krapulassa anteeksi pyydät?

Myönnän joskus oon ollut sekaisin
Mut aina oon palannut mä takaisin
Kun mä oon kännis niin kaikki tykkää musta
Mikse se tuntuu niin pahalta susta?

Mulla on sielussa suuri hätä
Eikä se lakkaa ellen sua jätä
Jos et sä usko niin tää oli tässä
Suksi hevon viittuun sä et oo mun elämässä

Älä selitä, sä tykkäät vielä must
Ja mä kyllä lopetan varmasti ihan just
Ei se sulle kuulu montako oon juonut
Tän viinan on meille Jumala luonut

Etkö sinä näe että pian kuolet
Koskaan ei lopu sinulta huolet
Illasta aamuun pulloa nuolet
Tajua pliis että sinä kuolet!

Nyt mä sen käsitän, viinaa 247 kiskon
Se tekee musta ihan vitun skitson
Tänään varmaan ehkä sen jo nään
Mut mitä huomenna teen, mihin mä jään?

Lopettaisin kyllä jos voisin
Jos joku toinen ihminen oisin
Päättyykö todella tää elämä tähän
Voisin pohtia sitä hetken, edes vähän

Viimeinen pisara

Voi vittujen vittu kun mä tän juonen tajusin
Kuinka saatanasti mä viina halusin
Parantuminen lähtee aina siitä
Et sä myönnät, sulle ei mikään määrä riitä

Koita pliis ymmärtää edes tän kerran
Et oot tehny viinast sulle Herran
Mestari vetelee sun naruista
Tekee selvää sun sisuskaluista

Ja eihän sitä koskaan itse tiedä
Kuinka vitun pahasti voi viina viedä
Jos sulla on tuhat asiaa joita katua
Niin herää jo tähän ei tää oo mitään satua

Jos et sä avaudu ja sun kokemuksii jaa
Et sä koskaan ikinä mitään apua saa
Tippattomast tammikuust ei oo mitään hyötyy
Se on ihan sama ku pieksis vähän lyötyy

Täs ois mul taas yksi selvä päivä
Jännä juttu ei paina huolen häivä
Eikä tee sitä pirun viinaa mieli
Ei janota suu eikä kuivaa kieli

Apua saa aina jos vain pyytää
Vaikka yhteiskunta nurkkaan syytää
Ystävistä läheisistä voimaa sain
Jota mä ennen viinasta hain

Mua on auttanut tää vertaiskerho
Hälvenee viinan vittumainen sumuverho
Korkeampi voima kun nyt pimeydessä loistaa
Se voi kokonaan viinan himon poistaa

Saatko sä selvää näistä mun riimeistä
Kun mä muistelen mun krapulaa viimeistä
Sen mä voin vakuuttaa et joka sana on totta
Sun ei oo pakko olla mikään viinarotta

Sininen enkeli

Sekakäyttäjät avohoitopotilaat
Veronmaksajat rivissä ku sotilaat
Täysin laillisesti terkkarista pilleri
Ahdistukseen pelkoon ihan killeri

Lääkkeen nimi on bentsodiatsepiini
Seloste sanoo et sen kans ei sovi viini
Suomen lain mukaan tää on huumausaine
Kadulla tällä onkin kova maine

Luulis et näit on turvallista niellä
Kun ei sitä mikään laki kiellä
Elektroninen resepti ja apteekkiin menoks
Stillnoct Alprox ja muutama Tenox

Näillä sä voit buustata sitä fiilistä
Jota saat Alkon halvasta viinistä
Kymppimillin pami lasis sinisenä hohtaa
Hengitysteiden lamaantumiseen johtaa

Lääkärille kun sanot et sua ahdistaa
Saat nappeja jotka humalaa vahvistaa
Jos vielä joskus haluut tehdä taidetta
Kannattaa välttää tätä vitun ainetta

Sanon nyt suoraan mikä täs on pelin henki
Bentsoissa oot lääkkeen orja ja renki
Näist aineist seuraa eikä tää oo mikään pila
Uninen sekava tokkurainen tila

Ja sit jos ei nielemällä oo tarpeeks tuiskussa
Ennen pitkää nautit tätä ruiskussa
Käsivarteesi uppoo neulan kärki
Sanomatta selvää sulta lähtee järki

Sininen enkeli lepattelee luoksesi
Se tekee aivan kaiken sun vuoksesi
Ja jos sä vedät tätä monta vuotta
Sä kuolet hitaasti ihan suotta

Vartija

Vartijaa vastaan tuli kaupas nisti
Joka nakkipaketin taskuun pisti
Kassojen jälkeen heitti sen maahan
Sai raukka päähän pienen haavan

Kaasu, patukka ja raudat on vyöllä
Se vaanii aamust iltaan jopa vielä yöllä
Teollisuusvartijan työ on rankkaa
Kokemus koulutus ei niin vankkaa

Salil eka ja salil vika
Treenattu paksu väkivaltasika
Pataan saa spurgut nistit ja varkaat
Turha kuvitella et mihinkään karkaat

Amiksen jälkeen turvallisuusala
Poliisikoulu liian kova pala
Joka vitun nurkassa stevari kyttää
Kaiken ihmissaastan suohon lyttää

Parempi ihminen se olevansa luulee
Saa rispektii kun kaverit kuulee
Montako spugee se on lattanut nippuun
Hei stevari suksi täältä vittuun!

Paskaa suoneen

Tää homma lähtee siitä että sä myönnät
Miten vitun pahaa tekee paska jota suoneesi työnnät
Sua ei koskaan yksikään ihminen auta
Jos ainut mitä sanot on voi vittu jumalauta

Muista et sä saat aina sen mistä luovut
Kerrot miks sä otat sitä kamaa josta juovut
Sun ei tartte uskoo et on joku korkeempi voima
Pääasia on et sua ei voi pelastaa mikään roina

Tassut nosta ilmaan sua ei voi kukaan estää
Mut mahoton sanoa kauan tää hoito kestää
Aina on olemassa mahdollisuus
Ja huomenna koittaa päivä uus

Jos Metallican Master of Puppets soi stereoista
Kuuntele niit riffei ja opi sanoista
Ne väittää ettei Mestarin otteest voi vapautuu
Se ei oo totta sun ei tartte lamautuu

Sä et voi ittees niskasta nostaa
Etkä raittiutta kaupasta ostaa
Nyt jos tää asia sulle avautuu
Niin sun elämänhalu voi palautuu

Jos sulle tarjotaan kyyti NA-kerhoon
Lähe messiin vaik ottais hermoon
Muista et sun ei tartte ite tehä mitään
Hyppää kyytin vaik kuinka veri vetäis itään

Kuolema ruiskussa

Mä oon täs miettiny et mitä vittuu jengi kelas
Kun niitten paras frendi eilen delas
Eikö teitä vittu pysäytä ees kuolema
Vaik ois sama asia teil huolena

Sit ku jengi alkaa ostaa ainet velaks
Ni tyypit sanoo vittu jätkä relax
Ja kun aletaan vähän katkoa sormia
Se on teiän mielest ihan normia

Kaikki paska joka sun elämäs on pieles
Silti mitään muuta ei oo sulla mieles
Ku moneenko tööttiin sun massit riittää
Pistät sitä suoneen ja viikatemies niittää

Sit ku sä asut siellä paskaisessa loukussa
Ja tajuut ja tiedät et todel oot koukussa
Reflat on silloin pahin mitä tiedät
Kaiken sen muun sä kyllä siedät

Älkää nyt ottako oppii näist mun runoista
Mä vaan kerron näist vitun asioista
Nää tuli mulle vastaan pimees netis
En mä ees tiedä mikä vittu on metis

Mut monen frendin on nähny siirtyneen kamaan
Suloiseen kuolemaan persoonalliseen pahaan
Spugiin jos jäät ni sekin on vain loma
Sama meno jatkuu tuska ikioma

Veri vetää itään

Itä-Helsingin kovin räppäri laulaa huumeista
Vittuako se tietää kertois mieluummin vaikka muumeista
Tarinoita pikku pirihuorista
Yhteiskunnan syrjätyneist nuorista

Poliisimies on vittumainen paha setä
Kun se teki työnsä selvitti kuka piteli ketä
Yleinen järjestys ja turvallisuus
Kuuluu poliisille sä voit pitää suus

Kyttää kun potkit niin joudut putkaan
Ottaahan se päähän jos ajaa tutkaan
Lakia jos rikot niin pääset lusimaan
Venkuloita riittää ainakin pari tusinaan

Mitä vittua en mää oo tehny mitään väärin
Marisätkää vaan tässä vähän käärin
Oli fiilis et pitää töhrii tota seinää
Anna mun olla mä haluun vaan polttaa heinää

Kontulan lihis nostaa sata kiloo penkistä
Hengenvaara jos se ottaa sua niskalenkistä
Se tykkää vähän voimakeinoja käyttää
Vaik ei ois rikoksesta mitään näyttää

Tääl kilpaillaan joka päivä kuka on hurjin
Kenen laiffi eniten syvältä ja kurjin
Eihän näis huumetouhuis rikoksis oo mitään mieltä
Todella perseestä koko touhu aivan sieltä

Monta kertaa ollut mieles et nää riimit poistan
Jos jatkan enää yhtään niin itseäni toistan
Mut tää koko paska nyt vaan mulle riitti
Kiitti kaikille tää oli viimenen niitti

En mä oo mikään rikollinen terroristi
Ihan tavallinen idän huumenisti
En mä oo mikään rikollinen terroristi
Ihan tavallinen vitun huumenisti

Lammasta ja kitkeriä yrttejä

Todistajat seisoo jököttää suorassa
Vanhempien toverien talutusnuorassa

Saarnamies aukoo päätään ilman taukoo
Raamatun jakeita viisauksia laukoo

Käteen lyödään lappu jossa luvataan vaivaan
Taivaallista apua pelastus koko maailmaan

Jos syntyy tunne et toi ei välitä musta
Se on sama kuin sanois et sä voit juoda kusta

Mitä jos kysyisit haluutko lähtee mun kaa ulos
Kuuntelet murheet ni varma on lopputulos

Jobin ystävät oli seitsemän päivää vierellä
Kunnes lausuivat pilkkasanoja kielellä

Ei sun tartte pelätä et se nisti sua puree
Sillä on tarpeeks omii asioit joita se suree

Lepopäivä sehän pitää pyhittää
Mut mitä jos koittaisit siihen rakkauden yhistää

Mooseksen laki kieltää mut söit sian
Tätä en ymmärrä mut Jeesus tulee aivan pian

Paavalin ilmestys Damaskoksen tiellä
Jos oot sen kokenut en mä sitä kiellä

Kristus oli syntisten juoppojen huorien paris
Jos sä haluut tehä samaa pliis oo vähän tavis

Jehova on yksi ja se on aivan sama
Mut vitun paljon parempaa kuin mikään kama

Mestari opetti rakasta lähimmäistä
Miks se ei riitä oon saanut tarpeeks näistä

Punainen hieho

Pietarin näky Jerusalemin katolla
Saastaisia eläimiä jollain ihmeen matolla

Opetuslapset katko tähkäpäitä
Viini virtas ku Kaanas vietettiin häitä

Älä tapa älä varasta älä vanno väärin
Käskyjä riittää mielin määrin

5000 miestä sai leipää syödä
Bileam yritti aasiaan lyödä

Sido tupsut viittasi kulmaan
Siinä ratkaisu aivan joka pulmaan

Daniel oli leijonien luolassa
Villieläimet suu kuolassa

Viimeiset hetket Getsemanen puutarhassa
Uskonnolliset johtajat oikeusharhassa

Teurastetaan jotain lehmiä punasia
Temppelin seinissä kerubien kuvasia

Liha ja luut parhaat palat keitä
Maksanlisäke ulos tunkiolle heitä

Joona heitettiin mereen sen nieli valas
Juudas oli petturi ja kaiken lisäks varas

Daavid teki huorin
Siltä kuoli nuorin

Mooses halkaisi meren
Alttarille vuodatti veren

Jeesus on totuus valo ja tie
Joka iankaikkiseen elämään vie

Harva uskoo et tää on todellista
Eikä kukaan tiedä mikä täs on oleellista

Kuolleiden ylösnousemus
Ensilyhteen heilutus
Punaisen hiehon tuhka
Happamattoman leivän juhla

Saako kukaan ikinä selvää näistä
Onko missään juttua yhtä sekopäistä

Kiitti mulle riitti tää oli viimeine jae
Suljetulle joudun ellen apua hae

Seuraava luku

Kirjan alkuun